Gezonde crackers, waar moet ik op letten?

Regelmatig krijg ik in mijn praktijk de vraag; wat zijn gezonde crackers?

Een terechte vraag, want het aanbod van crackers is enorm. Om je een handje te helpen bij het maken van een gezonde keuze geef ik je in deze blog een aantal richtlijnen. Hiermee kun je zelf onderzoeken of een bepaalde cracker een gezonde keuze is.

De portie grootte en calorieën

Normaal gesproken leveren 2 crackers, van c.a. 15 gram, even veel calorieën als 1 snee brood. Dit gaat op voor een gemiddelde cracker, gebruik je de wat grotere crackers met zaden en pitten dan kan het zijn dat 1 cracker gelijk staat aan 1 snee brood wat betreft de calorieën.

Als je op de hoeveelheid koolhydraten in je voeding wilt letten dan is het niet per definitie beter om crackers te nemen in plaats van brood. Bij de meeste soorten crackers krijg je met 2 porties meer of evenveel koolhydraten binnen dan met 1 snee brood. Beter kun je dan kiezen voor koolhydraatarm brood.

Bakkerszout voor een goede stofwisseling

Jodium is een sporenelement dat een belangrijke rol speelt bij onze stofwisseling. Wanneer je een tekort aan jodium hebt, kan je schildklier trager gaan werken waardoor je aankomt of moeilijker afvalt. Vooral als je weinig brood eet, is het belangrijk om te kiezen voor crackers met bakkerszout. Aan dit zout is jodium toegevoegd om een jodiumtekort tegen te gaan. Staat er alleen ‘zout’ op de ingrediëntenlijst? Dan kun je ervan uitgaan dat de betreffende cracker géén toegevoegd jodium bevat. De crackers van Bolletje en Wasa bevatten helaas geen bakkerszout, de crackers van LU wel.

Bevat jouw favoriete cracker geen bakkerszout en eet je weinig brood? Dan is het verstandig om een supplement te gebruiken met jodium.

Hoe meer vezels, hoe beter!

Voor vezels geldt hoe meer hoe beter. Vezels zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel waardoor je minder snel gaat snacken en ze zorgen voor een goede darmwerking. Gezonde crackers wasa vezelrijkOok zorgen ze ervoor dat je minder hoge suikerpieken krijgt in je bloedsuiker, waardoor je minder snel vet opslaat. Wel zo handig als je op gewicht wilt blijven. Voor gezonde crackers houd ik als richtlijn minimaal 10 gram vezels per 100 gram cracker aan, maar nogmaals hoe meer hoe beter. Er zijn bijvoorbeeld ook crackers die 20 of zelfs 29 gram vezels per 100 gram bevatten. De meeste crackers van het merk Wasa bevatten veel vezels.

Geen toegevoegde suikers

Het volgende waar je op moet letten is of er suiker aan de crackers is toegevoegd. Ja, je leest het goed, ook aan crackers wordt regelmatig suiker toegevoegd. Kijk daarom goed op de ingrediëntenlijst. En kijk niet alleen naar suiker, maar ook naar schuilnamen, zoals glucosestroop, honing, glucose-fructosestroop. De crackers van Bolletje en LU  zoals Cracotte bevatten helaas bijna allemaal toegevoegde suikers. De meeste crackers van Wasa daarentegen bevatten geen toegevoegde suikers.

Zelf gezonde crackers maken

Uiteraard kun je ook zelf crackers maken. Op deze manier bepaal je zelf wat er in je cracker zit.
Dit recept voor koolhydraatarme lijnzaadcrackers is heerlijk en heel snel gemaakt.

Het juiste beleg

Het is uiteraard niet alleen belangrijk welke cracker je kiest, maar ook wat je erop doet.
De voorkeur gaat naar eiwitrijk en/of vezelrijk beleg.
Dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel waardoor je minder snel gaat snacken. Tevens houdt dit je bloedsuikerspiegel stabieler, waardoor je minder insuline aanmaakt en dus minder vet opslaat. Een paar voorbeelden van eiwitrijke belegsoorten zijn: ei, hüttenkäse, magere kaas, magere vleeswaren. Vezelrijke belegsoorten zijn fruit en groenten.

Conclusie: Gezonde crackers

De crackers van Wasa scoren erg goed op de hoeveelheid vezels en ze bevatten geen toegevoegde suikers. Helaas bevatten alle crackers van Wasa geen bakkerszout. Eet je verder geen brood dan is het aan te raden om een voedingssupplement met jodium te slikken. In deze blog heb ik bewust niet over smaak gesproken, omdat smaken nu eenmaal heel erg verschillen. Uiteraard zijn er meerdere merken crackers die aan bovenstaande richtlijnen voldoen. Ik heb de best verkrijgbare merken vergeleken. Met bovenstaande richtlijnen hoop ik je een aantal handvatten te geven, zodat je zelf kunt bekijken of je favoriete cracker ook een gezonde cracker is die bij jouw dieetwensen past.

P.S. Heb jij een vraag of een aanvulling op deze blog over gezond crackers? Laat het ons weten, we horen graag van je!

Gezonde crackers wasa rogge

 

 

6 antwoorden op “Gezonde crackers, waar moet ik op letten?”

  1. Hallo.
    ik koop mijn crackers bij lidl.
    Met al dat vogelvoer zei andre van duin laatst haha.
    Wat zit daar in, bakkerszout of veel suikers.

    1. Hoi Cobie,

      Bedankt voor je berichtje!
      Ik ken de crackers van de Lidl met vogelvoer 😉 helaas niet.
      Als het goed is staat er op het etiket bij de ingrediëntenlijst of er zout of bakkerszout inzit.
      Ook kun je op het etiket zien of er suiker aan een cracker is toegevoegd.
      Waar je op moet letten bij het lezen van etiketten leg ik uit in deze blog inclusief video: http://www.super-shape.nl/help-eet-minder-suikers/
      Mocht je aan de hand hiervan vragen hebben dan beantwoord ik ze graag!

      Warme groet,
      Eveline

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!