Zo voorkom je moeilijke momenten tijdens het afvallen en op gewicht blijven

Je staat in de file en hebt ontzettende honger. Helaas heb je niets gezonds bij je en stop je daarom bij een tankstation voor een ongezond tussendoortje. Of je moet onverwacht overwerken en hebt hierdoor geen energie meer om te koken. Daarom ga je toch maar weer wat halen bij de frietzaak op de hoek. Of je bent wat te lang in bed blijven liggen en hebt daarom geen tijd meer om te ontbijten. Vervolgens heb je om tien uur zo veel honger dat je de snoeppot plundert. Balen, want eigenlijk had jij je voorgenomen om op je lijn te gaan letten.

In mijn praktijk merk ik dat veel van deze moeilijke momenten tijdens het afvallen eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. Waardoor je sneller je streefgewicht behaalt én behoudt. Hoe? Door food prepping. Dat is eigenlijk niets anders dan het voorbereiden van wat je gaat eten. Door goed te plannen en je voor te bereiden op mogelijke onverwachte situaties is de kans op succes veel groter. Want onverwachte momenten komen vaker voor dan we denken.

Food prep day
Je kunt bijvoorbeeld 1 (mid)dag in de week reserveren als een ‘food prep day’. Op deze dag maak je een schema waarin je noteert wat je wilt gaan eten en haal je alle bijbehoren ingrediënten. Ook bereid je de maaltijden die je al kunt klaarmaken klaar. Zo houd je het overzichtelijk, weet je precies wat je moet voorbereiden en het bespaart je een hoop tijd. Echte food preppers maken in een middag alle maaltijden voor de hele week. Dat is wellicht wat teveel van het goede. Daarom geef ik je in deze blog een aantal tips die je gemakkelijk kunt inpassen in je huidige leefstijl. In het begin zal het even wennen zijn, maar ik kan je vertellen dat het uiteindelijk went en het je veel tijd en kilo’s bespaart.

Ontbijt
Ben je een echte uitslaper? Dan kun je jouw ontbijt ook de avond van te voren maken. Je kunt bijvoorbeeld koolhydraatarm brood alvast besmeren en beleggen en dit in de koelkast bewaren. hongerOok gezonde pannenkoekjes kun je vooraf bakken en in de koelkast bewaren. Wat dacht je van deze bananenpannenkoekjes.

Is het je niet gelukt om je ontbijt voor te bereiden? Misschien kun je dan iets met deze 4 gezonde en snelle ontbijttips voor uitslapers.

Lunch
Als je toch bezig bent met het maken van je ontbijt, dan is het een kleine moeite om je lunch ook alvast voor te bereiden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een extra portie koolhydraatarm brood klaar te maken of een goed gevulde salade te maken. Door de dressing apart te bewaren kun je zelfs voor 2 dagen je lunch klaarmaken.

Diner
Kook jij altijd 1 maaltijd per keer? Probeer dan eens voor 2 dagen te koken. Je kunt de extra maaltijd 2 dagen in de koelkast bewaren. In de vriezer kun je deze zelfs nog langer bewaren.

Tussendoortjes
Zorg dat je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt. Ik zorg bijvoorbeeld dat ik altijd een eiwitreep van PowerSlim in mijn tas heb en een voorraadje eiwit koekjes in mijn auto. Deze zijn heerlijk en in heel veel smaken verkrijgbaar. Op deze manier hoef ik nooit bij een tankstation te stoppen voor een ongezond tussendoortje. Andere gezonde tussendoortjes die je mee kunt nemen zijn: 

– Een klein handje noten in een bakje of zakjetomaatjes
– Cherry tomaatjes, worteltjes of radijsjes
– Een appel of een banaan

 

P.S. Denk je dat dit artikel ook interessant kan zijn voor je vrienden? Deel het dan door hieronder op de Tweet, like of Google+ knoppen de klikken.

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!