Zo maak je de allerlekkerste alcoholvrije én koolhydraatarme mixdrankjes

Het voorjaar komt er weer aan en dat betekent voor de meeste mensen een lekker koud biertje, een glaasje rosé of een verfrissende cocktail.

Tegelijkertijd betekent dit voor sommige mensen óók dat het seizoen van jurkjes en badkleding weer voor de deur staat. Wil je afvallen of ben je net lekker bezig met een koolhydraatarm dieet, maar wil je tóch kunnen meegenieten als je vrienden aan het koude bier zitten?

Nou, dat kan!

In deze blog ga ik je een hele hoop tips geven over alcohol- én suikervrije drankjes en hoe je zelf een lekkere, frisse mocktails (cocktails zonder alcohol) kunt maken. Ik heb rekening gehouden met zo min mogelijk koolhydraten, weinig calorieën en, niet te vergeten, de presentatie van je drankje. Grote kans dat je de alcohol (en de hoofdpijn de volgende dag) niet eens gaat missen! 😉

Zijn alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn koolhydraatarm?

Goed om te weten is dat alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn helaas alsnog te veel koolhydraten bevatten. Daarom staan deze drankjes niet vermeld in deze blog en zal ik me met name richten op suikervrije frisdrank en spa rood. Je hebt tegenwoordig van alle frisdranken die je lekker vindt ook de suikervrije variant. Ideaal!

Hieronder deel ik een aantal drankjes waaruit je in ieder geval kunt kiezen. Ze bevatten ofwel geen suiker of calorieën, ofwel een verwaarloosbare hoeveelheid! Zorg ervoor dat er bubbels in zitten, deze zorgen namelijk voor een extra kick.

Welke kies jij?

Koolhydraatarme en alcoholvrije drankjes om mee te mixen:

  • Spa rood
  • Spa rood infused
  • Royal Club ginger ale 0% suiker
  • Royal Club tonic 0% suiker
  • Royal Club bitter lemon 0% suiker
  • Cola zero (ook bv. cherry, vanille en peach)
  • Fanta zero (ook bv. exotic, pomelo en lemon)
  • Crystal clear
  • Rivella, ook verkrijgbaar in pineapple en cranberry (10 kcal per glas van 200 ml, geschikt vanaf fase 2)
  • Sprite
  • 7Up free (ook lime cherry)
  • Kombucha van het merk Holy of Batu. Kombucha is een gefermenteerd drankje op basis van groene of zwarte thee. (Geschikt vanaf fase 2.)
  • Teisseire 0% siroop, alle smaken (de Mojito en Pina colada lenen zich hier extra goed voor!)
  • Andere siropen 0% zoals Slimpie, Raak 0% of AH-siroop 0%
  • Pickwick Lekker fris (theezakjes met fruitige smaken voor in koud water)
  • The Duchess Botanical gin-tonic zonder alcohol (voor een enkele keer, bevat iets meer calorieën)
  • Seedlip gin (verkrijgbaar in 3 smaken: naturel, citrus en herbal)

Tip: zorg dat je altijd een of twee flessen in huis hebt voor onverwachte momenten. Zo is de verleiding om tóch dat biertje of glaasje rosé mee te drinken alweer een stuk kleiner!

Met deze smaakmakers maak je een feestje van je mocktail

Wanneer je aan een cocktail denkt, denk je waarschijnlijk aan een gezellig glas met veel ijs, fruit of kruiden. Naast dat dit er heel gezellig en zomers uitziet, heeft het ook een functie: smaak! En dan vooral het complimenteren van de smaak van het drankje of door te zorgen voor een spannende twist. En wees royaal met ijs; hoe meer ijs, hoe beter! Hieronder een aantal smaakmakers die voor een hele interessante smaakbeleving kunnen zorgen:

  • IJsblokjes. Zorg dat je altijd ijsblokjes in de vriezer hebt!
  • Bessen als blauwe bessen, frambozen, bramen, cranberries en aardbeien. Met name dit soort bessen bevatten weinig koolhydraten. Ze kunnen zowel vers worden gebruikt (mooi als garnering) of uit de vriezer. De bevroren vruchtjes zorgen als extra effect voor nog meer koelte in je glas.
    In fase 1 kun je dit ter decoratie gebruiken, vanaf fase 2A kun je het fruit ook eten.
  • Kruiden als tijm, rozemarijn, basilicum en munt. Probeer te variëren met kruiden. Munt past bij vrijwel alle fruitsoorten. Tijm en rozemarijn zijn interessant bij bijvoorbeeld citrusfruit zoals grapefruit of citroen.
    Tip: zorg dat je deze kruidenplantjes in huis, op het balkon of in de tuin hebt groeien. Dan kun je altijd wat lekkers maken!
  • Een dunne sliert of plakjes komkommer. Deze zorgen voor een subtiele smaak, maar bovenal voor kleur.
  • Limoen en citroen zijn onmisbaar in een fris, alcoholvrij drankje en een schijfje ervan op de rand van het glas staat natuurlijk leuk als garnering!
  • Granaatappelpitjes zorgen voor kleur en een extra lichtzoete smaak wanneer ze openspatten in je mond.
    In fase 1 kun je dit ter decoratie gebruiken, vanaf fase 2A kun je het fruit ook eten.
  • Jeneverbesjes passen bijvoorbeeld in een gin-tonic zonder alcohol, samen met een sliert komkommer.
  • Chilipepers of jalapeños zijn perfect om een drankje een extra kick te geven. Net als jeneverbesjes lekker in een alcoholvrije gin-tonic, maar ook in een glas suikervrije gingerbeer met limoen.
  • Gember is een lekkere toevoeging voor wat extra spice in een glas ginger ale samen met munt en een limoentje!

Tip: wil je extra creatief zijn? Doe dan in een hoge ijsblokjesvorm wat klein(gesneden)munt of fruit zoals cranberry’s, vul de vakjes af met water en vries het in. Zo heb je leuke gekleurde ijsblokjes!

Tip: let op kleurencombinaties. Kies kleuren die lekker knallen zoals rood (aardbei) en frisgroen (munt), geel (citroen) en blauwe bessen of bramen (donkerblauw) etc. Vaak hebben verschillende kleuren fruit en kruiden, ook verschillende smaken en dit is juist zo belangrijk bij mocktails!     

Het oog wil ook wat

Wanneer je een alcoholvrij drankje voor jezelf of je gasten maakt, besteed dan zo veel mogelijk aandacht aan de presentatie. Hieronder een aantal tips die echt het verschil kunnen maken!

  • Mooie glazen, verschillende maten en diameter.
  • Kies voor een mojito een dik en breed glas en voor een elegantere cocktail een dunner glas. Ook een eenvoudig glas cola zero ziet er een stuk interessanter uit wanneer het met ijs en een schijfje citroen in een leuk glas zit!
  • (Metalen/papieren) rietjes mogen niet ontbreken! Het geeft gelijk een heel andere drinkbeleving en het ziet er aantrekkelijker uit.
  • Leuke schoteltjes voor eronder.
  • Een cocktailshaker of blender.
  • Een mooie kan of karaf.
  • Leuke gekleurde roerstaaf of stamper.
  • (Lange) satéprikkers om fruit op te prikken, bijvoorbeeld blauwe bessen en frambozen.

Dus al het bovenstaande samengevat =

Lekker drankje + bijpassende vruchten, kruiden of specerijen + ijsklontjes + een mooi glas + een rietje!

Simpelweg een schijfje citroen in je drankje en een mooi glas maakt het al een stuk gezelliger en lekkerder. Maar om je nog wat meer inspiratie te geven heb ik hieronder nog een paar lekkere recepten voor je. Of kies een bestaand recept en kijk hoe je ‘m zo lekker mogelijk kunt namaken zonder alcohol en zonder suiker. 😊 Succes!

Maak bijvoorbeeld eens een van de volgende mocktails:


Virgin mojito, Citrus- basilicum spritzer,  Braam – gember – munt mocktail of de  Chili tonic 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!