voordelen koolhydraatarm dieet

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarme diëten zijn helemaal hip en dat is niet voor niks want je kunt er prachtige resultaten mee behalen. Maar wat is een koolhydraatarm dieet en belangrijker wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm dieet? In deze blog geef ik antwoord op deze vragen.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet, houdt in dat je vooral eiwitten en vetten eet. Koolhydraatrijke producten zoals brood, aardappelen, pasta maar ook snoep en vruchten(sap) worden zoveel mogelijk vermeden.

Helemaal geen koolhydraten eten is niet mogelijk, koolhydraatarm eten wel. Er bestaan verschillende koolhydraatarme diëten waarbij verschillende richtlijnen voor de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten gelden.

Het principe van het koolhydraatarme dieet is gebaseerd op het feit dat koolhydraten de eerste brandstof voor je lichaam zijn. Wanneer je minder dan ongeveer 40 gram koolhydraten per dag eet dan is je lichaam al snel gedwongen om de vetreserves aan te spreken voor de benodigde energie. Deze staat van vetverbranding heet ketose, omdat bij het omzetten van lichaamsvet naar bruikbare energie een stof vrijkomt die we ketonen noemen.

De 4 belangrijkste voordelen van een koolhydraatarm dieet

1. Een koolhydraatarm dieet zorgt voor meer vetverbranding en dus meer resultaat

Koolhydraten zijn de eerste energiebron voor je lichaam. Zolang je koolhydraten eet zal je lichaam niet de vetreserve aanspreken. Door koolhydraatarm te eten wordt je lichaam gedwongen om de vetreserves aan te spreken om zo aan de benodigde energie te komen. Het is wel belangrijk om tegelijkertijd voldoende eiwitten binnen te krijgen met je voeding, anders gaat je lichaam naast vetten ook spiereiwitten afbreken. En deze zijn nou juist zo belangrijk om een goede stofwisseling te behouden.

2. Koolhydraatarm eten betekent minder honger

Het eten van koolhydraten heeft een effect op je bloedsuikerspiegel. Snelle koolhydraten zoals in suiker, snoep, frisdrank en witbrood hebben een groter effect op de bloedsuikerspiegel dan langzame koolhydraten, zoals in volkorenproducten. Na het stijgen van de bloedsuikerspiegel maakt je alvleesklier het hormoon insuline aan. Dit zorgt ervoor dat de suikers uit je bloed naar je cellen vervoerd kunnen worden. Je bloedsuikerspiegel daalt dus weer. Dit wordt vaak ervaren als een dip en je krijgt opnieuw honger of lekkere trek. Als je een koolhydraatarm dieet volgt dan blijft je bloedsuikerspiegel veel stabieler, waardoor je weinig tot geen honger zult ervaren. Door koolhydraatarm te eten is je dieet dus veel gemakkelijker vol te houden.

Eet je minder dan 40 gram koolhydraten per dag dan kom je in ketose. Doordat je lichaam in deze staat van verbranding ketonen aanmaakt krijgen je hersenen het signaal dat je vol zit. Hierdoor ervaar je veel minder honger. In mijn praktijk kunnen we, doormiddel van een urinetest, nagaan of je in ketose bent en dus alle voordelen hiervan ervaart.

3. Bespaar tot wel 30% aan calorieën zonder minder te eten

Voedsel levert niet alleen energie, het verteren ervan kost ook energie. Dit noemen we het thermogenetisch effect van voeding. Hoeveel energie er verloren gaat door het thermogenetisch effect is afhankelijk van de soort voeding. Het thermogenetisch effect van koolhydraten is 7%, van vetten 12% en van eiwitten maar liefst 30%. Van iedere 100 kcal die je aan eiwitten eet, blijven dus slechts 70 kcal over, terwijl van iedere 100 kcal aan koolhydraten wel 93 kcal overblijven. Dit is één verklaring waarom een koolhydraatarm dieet het zo goed werkt.

4. Minder kans op het jojo effect

Wanneer je het juiste koolhydraatarme dieet volgt heb je veel minder kans op het jojo effect. Dit komt doordat je veel eiwitten eet tijdens een verantwoord koolhydraatarm dieet. Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof van je lichaam. Wanneer je tijdens het afvallen te weinig eiwitten binnen krijgt is de kans groot dat het lichaam zijn eigen eiwitten in de vorm van spieren gaat “opeten”. We snappen allemaal wat dit betekent: armen, buik, benen en billen die gaan blubberen. Dat is nog maar “de buitenkant”. In je lichaam gebeurt er ook iets als onze spieren verdwijnen door een slecht dieet, onze verbranding neemt namelijk af waardoor je nog minder kunt eten om hetzelfde gewicht te behouden. De kans op het jojo effect neemt hierdoor flink toe wanneer je weer ‘normaal’ gaat eten. Bij een koolhydraatarm dieet vervang je een groot deel van de koolhydraten door eiwitten, hierdoor bescherm jij je spiermassa en verklein je dus juist de kans op het jojo effect.

Veel verschil tussen koolhydraatarme diëten

Er zijn heel veel verschillende soorten koolhydraatarme diëten. Helaas zijn niet al deze diëten even verantwoord. Sterker nog er zijn heel veel ongezonde diëten op de markt die claimen dat je op een verantwoorde koolhydraatarme manier afvalt. Overweeg je om een koolhydraatarm dieet te volgen lees eerst mijn blog ‘Snel én verantwoord afvallen met een koolhydraatarm dieet, waar moet je op letten?’ Hierin leg ik je uit waar je op moet letten bij het kiezen van een verantwoord koolhydraatarm dieet. Zodat je niet allen snel resultaat ziet, maar ook langdurig resultaat.

Wil je snel én verantwoord afvallen?

Wij kunnen je hierbij helpen! Vraag hiervoor een vrijblijvend intake gesprek aan en lees de succesverhalen van onze klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!