Snel en verantwoord afvallen met een koolhydraatarm dieet, waar moet je op letten?

In de media is er veel aandacht voor de voor- en nadelen van koolhydraatarme diëten. En terecht, want je kunt prachtige resultaten behalen met deze diëten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je snel en verantwoord afvalt en alleen de voordelen ervaart van een koolhydraatarm dieet? Kortom waar moet je opletten als je een dergelijk dieet gaat volgen? In dit artikel leg ik je dat precies uit.

Professioneel advies onmisbaar

Laat je altijd goed adviseren door een professionele coach. Indien je bijvoorbeeld bloeddruk verlagende medicatie gebruikt is het van levensbelang dat hier rekening mee gehouden wordt tijdens een koolhydraatarm dieet. Een goede coach neemt samen met jou je gezondheidstoestand door en past zijn/haar adviezen hierop aan.  Daarnaast helpt je coach je bij het veranderen van je leefstijl, zodat je ook op de lange termijn op gewicht zult blijven.
Een goede coach is echt onmisbaar voor het beste en langdurige resultaat. In mijn blog ‘Hoe herken je de beste afslankcoach’ vertel ik precies waar je op moet letten bij het selecteren van een goede coach.

Voldoende eiwitten belangrijk tegen hongergevoel en het jojo effect

Voldoende eiwitten zijn om verschillende redenen erg belangrijk. Ten eerste zijn eiwitten een belangrijke bouwstof van je spieren. Wanneer je te weinig eiwitten binnenkrijgt zal het lichaam de eigen spiereiwitten gaan gebruiken. Dit heeft als gevolg dat je spiermassa afneemt. We snappen allemaal wat dit betekent: armen, buik, benen en billen die gaan blubberen. Dat is nog maar “de buitenkant”. In je lichaam gebeurt er ook iets als onze spieren verdwijnen door een slecht dieet, onze verbranding neemt namelijk af waardoor je nog minder kunt eten om hetzelfde gewicht te behouden. De kans op het jojo effect neemt hierdoor flink toe wanneer je weer ‘normaal’ gaat eten.

De conclusie is dus dat slechte diëten met te weinig eiwitten de afbraak van onze spieren bevorderen waardoor het jojo effect ontstaat en je na het dieet nog zwaarder bent dan daarvoor.  Zorg daarom dat je minimaal 5 eetmomenten per dag aanhoudt. Een ideaal eetmoment bevat gemiddeld 18 gram eiwitten. Eiwitten zijn duur, waardoor goedkope producten vaak relatief weinig eiwitten bevatten en juist veel stoffen die we niet willen zoals koolhydraten (bijvoorbeeld suikers).

Voldoende vitamine en mineralen

Omdat je tijdens een koolhydraatarm dieet niet alle voedingsmiddelen mag eten, zoals brood en fruit, is het belangrijk om je voeding aan te vullen met een multivitaminen supplement (met jodium!) en een mineralensupplement. Een multivitaminen supplement voorkomt o.a. haaruitval, houdt je stofwisseling op peil en houdt je huid in goede conditie. Een mineralensupplement is o.a. belangrijk om verzuring en spierkramp tegen te gaan. Het eten van voldoende groenten helpt ook  om verzuring tegen te gaan. Eet daarom minimaal 300 gram groenten per dag.

Niet meer dan 40 gram koolhydraten per dag voor snel resultaat

Wanneer je minder dan 40 gram koolhydraten per dag eet komt het lichaam in ketose (ook wel de volledige vetverbranding genoemd) waardoor je sneller vet verliest. Ook blijft je bloedsuikerspiegel laag en stabiel, hierdoor ervaar je veel minder honger. Dit zorgt ervoor dat je jouw motivatie veel beter vast kunt houden en je sneller je streefgewicht zult behalen.

Langzame opbouw voor langdurig resultaat

Wanneer je een hele tijd weinig koolhydraten gegeten hebt is het belangrijk om deze langzaam weer op te bouwen. Op deze manier went je lichaam langzaam aan meer koolhydraten. Samen met je coach bepaal je welke hoeveelheid koolhydraten het meest geschikt is voor jou om op gewicht te blijven. Daarnaast leert je coach je in deze fase om de juiste keuzes te maken om op gewicht te blijven, zodat je ook op de lange termijn op gewicht blijft.

Wil jij graag op een verantwoorde manier snel afvallen?

Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek en lees de succesverhalen van onze klanten.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!