Obstipatie?

Een onderwerp dat het liefst wordt vermeden, maar we gaan er toch een blog over schrijven, je ontlasting. Hoewel niemand hier graag over praat, is het wel erg belangrijk.
Uit je ontlasting kun je namelijk veel informatie halen. In deze blog zoomen we in op een veelvoorkomend probleem met betrekking tot ontlasting, namelijk obstipatie.

Wat is obstipatie?

Obstipatie is een veelvoorkomend probleem. 1 op de 2 personen geeft aan op vakantie last te hebben van obstipatie en een deel van de bevolking heeft hier op dagelijkse basis last van.
Obstipatie, ofwel opstopping, wil zeggen dat ontlasting te veel ingedikt is en moeizaam op gang komt. Hierdoor kunnen klachten als buikpijn, misselijkheid, een opgezet gevoel of aambeien ontstaan.

Wanneer heb je last van obstipatie?

De frequentie van je ontlasting wil niet perse aangeven of je last hebt van obstipatie. Er is namelijk geen standaard voor. Alles tussen 2x per dag en 3x per week is normaal.
Wanneer je start met een dieet neemt de frequentie van de ontlasting vaak af omdat je simpelweg minder voeding binnenkrijgt dan voorheen. Dit is niet perse een probleem.
Pas wanneer je klachten krijgt of als het meer moeite kost dan spreek je van obstipatie.

Hoe kun je obstipatie verhelpen?

Allereerst de 3 V’s. Vocht, Vezels en Vet. Deze 3 V’s zorgen ervoor dat je ontlasting soepeler en zachter wordt en dat de peristaltiek (de knedende beweging) van je darmen wordt gestimuleerd. Hierbij is het belangrijk om de onderstaande hoeveelheden aan te houden

  • Vocht : 2 tot 2,5 liter per dag
  • Vet: 2 eetlepels per dag
  • Vezels: aan alle PowerSlim producten zijn vezels toegevoegd waardoor je voldoende vezels binnen krijg. Ook is het belangrijk om minimaal 200 gram groente per dag te eten. Wil je extra vezels toevoegen aan je voeding dan kan dit eenvoudig door lijnzaad toe te voegen aan je kwark (1 eetlepel) of psylliumvezels. 

Bewegen
Beweging zorgt ervoor dat de peristaltiek van je darmen verbetert. Hierdoor wordt je ontlasting beter ‘gekneed’ en gaat daardoor beter door je darmen.
30 minuten tot 1 uur bewegen per dag is hiervoor de norm.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!