Moeite met het eten van voldoende groente? Probeer dit eens!

Neem jij je ook iedere keer weer voor om meer groente te eten? Maar kom je niet verder dan een extra lepel groente bij het diner? Dan is de salad in a jar wat voor jou! Door niet alleen groente bij het diner te eten, maar ook bij je lunch of zelfs tussendoor haal je veel gemakkelijker de aanbevolen dagelijkse 250 gram groente. Ja, je leest het goed. Sinds vorig jaar is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente verhoogd van 200 naar 250 gram. En naar mijn mening zou dit best nog verder opgeschroefd mogen worden naar 300 gram per dag.

Bij de salad in a jar hoef je geen dure salade of lunchbox te kopen, maar gebruik je een lege (weck)pot om je salade in laagjes op te bouwen. Het is gezond, vers, makkelijk, ready-to-go en vooral heel erg lekker!

Zo maak je een salad in a jar

De onderste laag: dressing

Begin onderop met de dressing. Bijvoorbeeld olie en azijn met mosterd, PowerSlim mosterd-dille dressing of knoflook-kruiden dressing, volvette mayonaise of Kikkoman sojasaus.

De tweede laag: hardste groenten

Leg daarna de hardste (rauwe) groenten in het potje. Doordat deze groentes in de dressing liggen worden ze heerlijk gemarineerd. Dit zijn bijvoorbeeld de komkommer,  paprika, tomaatjes, witte kool etc.

De derde laag: zachtere groenten

Leg daarna de zachtere groenten erop. Deze groentes heb je van tevoren gekookt of gestoomd. Denk hierbij aan broccoliroosjes, bloemkool, snijbonen, groene asperges etc. Om het jezelf gemakkelijk te kun je bij het diner wat extra van deze groenten koken of stomen voor de salade van de dag erna, zodat je geen extra werk hieraan hebt.

Vierde laag: eiwitten

In deze laag voeg je 40-50 g vlees/vis/(kaas) toe indien je de salade als bijgerecht gebruikt. Maak je een maaltijdsalade dan is het aan te bevelen om 120-150 gram vlees/vis/(kaas) toe te voegen. Maak een heerlijke salade met bijvoorbeeld tonijn, scampi’s of zalm. Geen zin in een vissalade? De salade is ook heerlijk met stukjes kipfilet, stukjes ham of stukjes gebakken biefstuk.

Vijfde laag: sla

Dit is een belangrijke laag en mag haast niet ontbreken in het potje; de salade. Kies uit ijsbergsla, sla romaine, rucola of spinazie.

De topping

Leg er tot slot 5 zilveruitjes, 5 kleine zure augurkjes of 10 olijven op.

Tip: Druk alles goed aan. Hoe minder zuurstof in het potje zit hoe minder snel het bederft en je salade blijft lekker knapperig. Draai de deksel op het potje en schud het potje voor gebruik zodat de ingrediënten goed mengen.

Geniet ervan!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!