Koolhydraatarm oud en nieuw vieren

Het is weer bijna oud en nieuw. En daar horen lekkere hapjes en drankjes bij. Maar welke hapjes en drankjes zijn nou het beste wanneer je een koolhydraatarm dieet volgt? Ik geef je hieronder een aantal lekkere koolhydraatarme voorbeelden en een handige tip over eetgedrag bij dit soort gelegenheden.

Koolhydraatarme hartige hapjes

Gevulde eieren met tonijn
– Rookvleesrolletje met roomkaas
– Plakjes komkommer met zelfgemaakte eiersalade of tonijnsalade
– Blaadje witlof met tonijnsalade
– Asperges met achterham
Makreel schuitjes
Gemarineerde mozzarellaspiesjes
– Gerookte zalmrolletjes met kruidenroomkaas
– Blokjes 30+ kaas met mosterd
Garnalenspiesje
– Olijven
– Rauwkost met koolhydraatarm dipsausje
Ei muffin
Koolhydraatarme bruschetta’s met eiersalade

Koolhydraatarme oliebollen

Ben jij dol op oliebollen, maar ben je niet zo dol op de suikers die erin zitten en de uren die je in de keuken moet staan om ze te bakken? Dan is dit recept voor koolhydraatarme oliebollen echt wat voor jou.

Koolhydraatarme drankjes

Uiteraard hoef ik je niet te vertellen dat het beter is om helemaal geen alcohol te drinken als je aan het afvallen bent. Kies je er toch voor om alcohol te drinken kies dan bij voorkeur voor koolhydraatarme drankjes, zoals:

– Glaasje champagne/prosecco/cava (eventueel met een klein laagje suikervrije aanmaaklimonade voor de smaak)
– Glas droge witte wijn
– Wodka met spa rood en citroen
– Bacardi of wodka met cola light
– Gin met tonic light

Let op met alcoholische dranken die veel koolhydraten bevatten. Voorbeelden hiervan zijn:

– Zoete witte wijn
– Glühwein
– Bier/rosébier/witbier
– Martini
– Normale gin-tonic

Veel mensen denken dat sapjes zoals sinaasappelsap of verse jus gezond zijn en mixen dit met bijvoorbeeld Wodka. Niets is minder waar! Deze sapjes bevatten wel heel veel koolhydraten. Mix dus met light frisdrank.

Hieronder geef ik je ook nog een aantal tips die je helpen om minder alcohol te drinken.

– Leng je wijn of bier aan met bruisend water. Volgens wijnkenners is dit ‘vloeken in de kerk’, maar toch is het een goede manier om minder te drinken.
– Wissel het drinken van alcohol af met water of light frisdrank
– Schenk je glas na een alcoholisch drankje vol met water. Hierdoor wordt je glas niet ongevraagd bijgevuld en zit je minder met die vragen ‘doe nou gezellig mee.’

Meer tips vind je in de blog ‘Welke alcoholische drankjes kun je het beste drinken tijdens het afvallen?’.

Koolhydraatarm oud en nieuw vieren

Gouden regel

En tot slot m’n laatste tip. Een gouden regel om altijd in gedachten te houden.  Alles wat je eet en drinkt moet minimaal een 9 waard zijn. Neem jezelf bewust voor dat jij alles, wat je aangeboden wordt aan eten en drinken, dat je geen 9 waard vindt laat je staan. Waarom? Omdat het je niet waard is om je afgevallen kilo’s weer aan te eten en drinken met dingen die je eigenlijk niet lekker vindt.

Oud en nieuw moet leuk zijn en geen automatisme worden van teveel eten en drinken waarvan je nu al weet dat je de volgende dag heel veel spijt gaat krijgen. Doorbreek dit patroon door je vooraf bewust voor te gaan nemen wat je wel en niet gaat doen. Het helpt!

Als je meer wilt weten hoe jij je eetgedrag kan gaan veranderen en stopt met jojo-en, adviseer ik je het nieuwe boek Nu afvallen en nooit meer aankomen. Dit staat boordevol met voorbeelden, tips en uitleg over onze gewoontes en eetgedrag en oplossingen over hoe je het met succes kunt afvallen én op gewicht blijven.

Ik hoop dat je met deze tips in je achterhoofd optimaal van de jaarwisseling kunt genieten!

Wij wensen je een fantastisch nieuwjaar!

PS Heb je aanvullende tips? Dan horen we dat graag van je! Deel ze met ons door een berichtje achter te laten in onderstaand reactieveldje.

Print Friendly, PDF & Email

2 antwoorden op “Koolhydraatarm oud en nieuw vieren”

    1. Goede vraag Erol!

      Ik heb het voor je opgezocht.

      Het verschilt welke soort Martini je kiest.
      Een glas van 50 ml bevat:
      – Martini bianco 9 gram koolhydraten
      – Martini extra dry, 18% 2 gram koolhydraten
      – Martini rosato, 15% 9 gram koolhydraten
      – Martini rosso, 15% 8 gram koolhydraten

      Groetjes,
      Eveline

      Bron: Kijk op calorieën, 20e druk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!