Koolhydraatarm gourmetten met Pasen: 7 tips om gezellig mee te doen zonder aan te komen

Pasen staat weer voor de deur en dat betekent dat het gourmetstel vaak van de zolder gehaald wordt. Wat is er gezelliger dan om samen met je familie of vrienden te eten? Gelukkig kun je ook heel lekker gourmetten tijdens het koolhydraatarm afvallen. Met de onderstaande tips kan ook jij genieten van het gourmetten, waarbij gezelligheid en lekker eten natuurlijk voorop staan! (Lees in deze blog waarom koolhydraatarm en eiwitrijk eten noodzakelijk is om snel en gezond af te vallen.)

Stil vooraf je trek

Vaak duurt het even voordat een gourmetstel op de juiste temperatuur is. Ondertussen krijg je steeds meer trek in dat stukje stokbrood met kruidenboter. Klinkt dit je bekend in de oren? Neem dan voordat je gaat gourmetten alvast een PS. food & lifestyle tussendoortje, salade of heldere soep, zodat de ergste trek wordt gestild. Dan is het gemakkelijker om je in te houden tot het vlees klaar is.

Kun je niet zonder brood? Dan zijn toastjes van PS. wellicht wat voor jou als vervanging van stokbrood. 

PowerSlim toastjes

Maak zelf heerlijke koolhydraatarme sausjes

Kant-en-klare salades en sauzen bevatten vaak veel koolhydraten. Maak daarom, heel eenvoudig, je dressing en sauzen zelf. Zo kun je ze lekker maken en passend binnen je koolhydraatarme dieet.

Je kunt zelf sausjes en dipjes maken op basis van magere kwark (0% vet), zoals deze knoflooksaus en frisse dille dipsaus. Of maak een verse guacamole door een avocado te prakken en vervolgens te mengen met kleine stukjes tomaat, uitgeperste knoflook, citroensap en chilipeper. 

Wist je dat rode sauzen meer koolhydraten bevatten dan witte sauzen?
Ter inspiratie vind je hier nog een aantal heerlijk koolhydraatarme sauzen die je heel gemakkelijk en snel zelf kunt maken:

Koolhydraatarme tzatziki
Aioli en kerriesaus
Koolhydraatarme dressing

Koolhydraatarme Tzatziki saus

Varieer met groente

Ook groenten zijn erg geschikt om mee te gourmetten, weer eens iets anders en erg lekker! Naast een lekkere salade, zijn gegrilde groenten ook lekker, voedzaam en bevatten zij weinig calorieën. Je kunt bijvoorbeeld champignon, ui, tomaat en courgette gebruiken. Ook plakjes gegrilde aubergine zijn heerlijk. Wat dacht je van deze aubergine salade?

Luxe gourmet met vis

Vis is zeer geschikt om mee te gourmetten. Kies bijvoorbeeld voor vissoorten zoals witvis, garnalen en zalm. Niet alleen tijdens de barbecue, maar ook tijdens het gourmetten en steengrillen, kun je spiesjes serveren. Gebruik hiervoor een kleine satéprikker of een bamboe prikkertje.

Ook zalm is lekker en heeft niet veel nodig. Breng de zalm bijvoorbeeld op smaak met een beetje citroensap en peper. Om het iets extra’s te geven kun je dille en een gesneden lente uitje toevoegen.

Coquilles zijn een luxe vissoort waar je misschien niet zo snel aan denkt om te gebruiken tijdens het gourmetten. Maar met de feestdagen mag je wel een beetje uitpakken toch? Juist tijdens het gourmetten zijn coquilles ideaal. Ze zijn namelijk erg snel klaar. Je hoeft ze maar een paar minuten te bakken. Breng de coquilles op smaak met een beetje limoensap, dragon, peper en zout. Laat dit even staan zodat de smaken in kunnen trekken.

Mager vlees

Kies bij voorkeur voor gevogelte en magere vleessoorten zoals biefstuk, varkenshaas, entrecôte, kipfilet en kalkoenfilet.

In mijn blog ‘7 eyeopeners die je moet weten over vlees en afvallen’ vertel ik je welke soorten vlees mager zijn. Want wist je dat ‘mager’ vlees niet altijd mager is…

Tip! Marineer je vlees van te voren in diverse kruiden, zodat het ook zonder saus een heerlijke smaakvolle maaltijd is.

Een ei erbij

Ook kun je een eitje bakken in je gourmet pannetje. Voeg eventueel wat ui, paprika of champignons en wat peper en zout toe voor wat extra smaak.

eieren zijn koolhydraatarm

Koolhydraatarm dessert

Nemen de andere gasten een dessert en kun je echt niet zonder? Dan zijn de American pancakes van PS. food & lifestyle wellicht een oplossing. Maak voor de anderen kersenpannenkoekjes, met kaneel, poedersuiker en evt. een bolletje vanille ijs en voor jezelf 3 PS. pannenkoekjes met wat kaneel, PS. jam of Karamel zeezout stroop.

Ook lekker! Dit koolhydraatarme recept voor chocolademousse. In verband met de hoeveelheid calorieën is dit recept in fase 1 alleen geschikt voor uitzonderlijke gevallen, zoals feestdagen.

Geef water een smaakje

Water met een smaakje

Tijdens een avondje gourmetten ben je veel langer aan het eten dan normaal. Ongemerkt drink je ook de hele avond en gaat er de nodige alcohol doorheen. Beperk je tot één glas droge witte wijn en stap daarna over op water. Dan bespaar je jezelf die extra calorieën en een kater ;-). Om het water wat meer smaak te geven kun je er citroen aan toevoegen. Of kun je wat blaadjes munt toevoegen aan water en/of er wat stukjes komkommer bijdoen. Eventueel kun je dit drinken uit een wijnglas, zodat je toch gezellig mee kunt drinken. Meer tips voor koolhydraatarme drankjes en fruitwater recepten vind je in het gratis e-book ’25 tips en recepten voor suikervrije drankjes’.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!