koolhydraatarm uit eten restaurant

Koolhydraatarm uit eten, zo doe je dat

Wist je dat je niet alleen gemakkelijker afvalt en minder honger hebt tijdens een koolhydraatarm dieet, maar dat het ook heel goed mogelijk is om tijdens een koolhydraatarm dieet uit eten te gaan? Dit is namelijk een vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Afvallen en toch gezellig meedoen met de rest. Wie wil dat nu niet? Het is enkel een kwestie van de juiste keuzes maken. Daarom geven we je in deze blog een aantal handige tips en koolhydraatarme menu suggesties, zodat jij afvalt en toch gezellig uit eten kunt.

Bekijk vooraf de menukaart online

Door vooraf op internet de menukaar te bekijken van het restaurant maak jij het jezelf een stuk gemakkelijker. Je kunt dan niet alleen kijken wat ze hebben, maar het maakt verleidingen om een ongezonde keuze te maken ook een stuk kleiner. Door vooraf te kiezen wat je neemt hoef je niet op het moment dat je enorme trek hebt nog een keuze te maken. Als je dat wel doet, is de kans groot dat je toch zwicht voor een koolhydraatrijk gerecht. Besluit je thuis al wat je gaat nemen dan heb je minder wilskracht nodig om op het moment zelf de verleidingen te weerstaan. Door je keuze een aantal keer door te lopen of zelfs te visualiseren maak je connecties in je hersenen aan die er voor zorgen dat je keuze een gewoonte wordt. Hierdoor kost het minder energie en wilskracht om je keuze ook daadwerkelijk uit te voeren.

Om je te helpen bij het maken van een koolhydraatarme keuze hebben we hieronder per gang aangegeven welke gerechten koolhydraatarm zijn en met welke gerechten je juist moet opletten.

Koolhydraatarme voorgerechten

We beginnen met het voorgerecht. Vaak is hier genoeg keuze in, vooral in salades of rauwkost. Let bij de salades goed op de dressing, vraag in plaats van de huidige dressing een vinaigrette of olijfolie en azijn. Een dressing op basis van kwark mag ook.

Een aantal voorbeelden van koolhydraatarme voorgerechten:

Runder carpaccio zonder pijnboompitten, let op de dressing
Vitello tonatoKoolhydraatarm uit eten
Soep, ongebonden
Garnalencocktail
Heldere bouillon of groentesoep (zonder vermicelli)
Scampi’s in knoflookolie
Gerookte zalm
Salade caprese (tomaat met mozzarella en basilicum)
Sashimi
Steak tartaar
St. Jacobsschelpen
Antipasti schotel
Salade, zonder croutons
Gevulde champignons
Zalm-/tonijntartaar

Let op met het mandje brood. Zet het aan de andere kant van de tafel of vraag de ober om het direct mee terug te nemen.

Koolhydraatarme hoofdgerechten

Deze gang is waarschijnlijk makkelijker. Het lijkt immers veel op de normale avondmaaltijd. Alleen nu zitten er extra aandachtspuntjes bij. Gerechten met pasta, friet, aardappelen en deeggerechten zijn niet koolhydraatarm. Kaas bevat geen koolhydraten, maar wel heel veel vet. Je raakt hierdoor niet uit ketose (volledige vetverbranding) maar krijgt hiermee wel heel veel calorieën binnen, waardoor het afvallen minder snel kan gaan.

Een aantal voorbeelden van hoofgerechten die wel koolhydraatarm zijn:

Ongepaneerd vlees of vis met groente. Denk aan biefstuk, tournedos, kip, eend, entrecote, rosbief, zalm of zeetong. Let op de saus en de bijgerechten.
Maaltijd salades zonder croutons en vruchten, zoals salade caprese of Griekse salade.
Scampi’s, mosselen en inktvis

Tip: Bestel wat extra groenten bij je hoofdgerecht i.p.v. friet of aardappeltjes

Nagerechten

Helaas zijn de meeste nagerechten rijk aan koolhydraten. Daarnaast bevatten desserts veel calorieën. Wanneer je toch met je gezelschap deze gang wilt voortzetten kies dan voor een verse muntthee, een kop koffie of bij uitzondering een kaasplankje. Let op: Het kaasplankje levert wel veel calorieën. Hierdoor zal je die dag niet of nauwelijks gewicht verliezen, maar blijf je wel in ketose. Vaak wordt er bij een kaasplankje, honing, stroop en brood zoals vijgenbrood geserveerd. Dit zal je wel moeten laten staan.

Dranken

Bestel automatisch een fles water bij aanvang van het diner. Zo zul je minder snel geneigd zijn om een andere drank te bestellen, daarnaast zorgt water voor een vol gevoel waardoor jij je niet gaat overeten tijdens je avondje uit. Tijdens de strenge fase is het drinken van alcohol uitgesloten. Mocht je tijdens een diner of speciale gelegenheid er echt niet onderuit kunnen, kies dan voor een droge witte wijn, brut champagne, droge prosecco of cava. Deze alcoholische dranken leveren alleen calorieën door de aanwezige alcohol (7 kcal per gram) en bevatten geen of max 1 g koolhydraten per glas. Houd het bij voorkeur wel bij maximaal 1 glas.

Lunchtips

Ook de lunch kun je heel goed koolhydraatarm buiten de deur nuttigen. Naast een koolhydraatarme salade kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een uitsmijter, omelet of roerei zonder brood met extra groente. Ook groentesoep is een koolhydraatarme keuze.

Durf te vragen

Veel mensen schamen zich ervoor om aan de ober een kleine aanpassing van het gerecht te vragen. Zet je daar overheen. In alle restaurants zijn ze gewend om rekening te houden met jou als klant. Daarbij zijn er vele bezoekers die, net als jij, geen koolhydraten eten. Gewoon doen dus![et_bloom_inline optin_id=optin_8]

2 antwoorden op “Koolhydraatarm uit eten, zo doe je dat”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!