Koolhydraatarm eten tijdens de wintersport

Heb jij binnenkort een wintersportvakantie gepland staan en kijk je er erg naar uit? Maar zie je ook een beetje op tegen het eten, omdat je een koolhydraatarm dieet volgt? In deze blog geven we je een aantal tips om de wintersport zonder al te veel ‘schade’ door te komen.

Onderweg

Zorg dat je goed voorbereid bent als je de trip richting de witte bergen gaat maken. Het is natuurlijk net allemaal anders dan thuis en je zit natuurlijk zodra je de auto instapt al flink in de vakantiestemming. Na een x aantal kilometers komen de verleidingen al om de hoek kijken bij de eerste tankbeurt: een wegrestaurant vol met calorierijke broodjes, croissantjes, appelflappen, Marsen en Snickers etc. Een goede voorbereiding is het halve werk dus zorg dat je voor jezelf (en je gezin of het reisgezelschap) het nodige bij hebt. Het is natuurlijk niet fijn als de rest wel uitgebreid gaat lunchen en zich te goed doet aan allerlei ‘verboden’ koolhydraatrijke lekkernijen. De verleiding is dan namelijk een stuk lastiger te weerstaan.

Komkommer, tomaat, rauwe witlof, (groene) paprika en radijsjes zijn handige groentes om mee te nemen voor onderweg. Een salade zou je eventueel mee kunnen nemen in een goed afsluitbaar bakje. Zorg dat je voor de rest ook een lekkere lunch hebt ingepakt (of zij zorgen hier natuurlijk zelf voor). Voor jezelf kun je ook een lekkere, verantwoorde PS food & lifestyle lunch meenemen zoals het Mediterraan broodje met zuivelspread, een croissant met PS food & lifestyle  chocolade hazelnootpasta of sesam lijnzaadbrood met smeerkaas.

Neem een aantal grote flessen water mee, zodat je altijd wat te drinken bij de hand hebt. Maak eventueel een van deze flessen van tevoren aan met PS food & lifestyle water flavouring of suikervrije ranja als je even zin hebt in een ander smaakje. Een zwart kopje koffie of een lekker heet kopje thee kan natuurlijk altijd onderweg. Voor degenen die de stikt koolhydraatarme fase volgen (fase 1): let op dat je geen theesmaakjes met fruit, zoethout of sterrenmunt kiest. Rooibos, groene, zwarte of witte thee is altijd een goede keuze. Kruiden thee zonder zoethout is ook een goede keuze.

Als tussendoortje is het handig om PS food & lifestyle snacks mee te nemen die je in no time kunt eten of drinken, zonder je shaker te gebruiken. Bijvoorbeeld de repen, koeken, wafels, hartige snacks en de dranken of smoothies ready to go.

Eten

Het eten is natuurlijk altijd net iets anders dan thuis. Maar geen nood, ook in dit soort situaties kun je prima koolhydraatarm eten.

Het is vooral een kwestie van een goede voorbereiding: zorg ervoor dat je favoriete PS food & lifestyle producten ingepakt zijn voor je ontbijt, lunch, eventueel diner en tussendoor. Eventueel kun je, als je met de auto bent, alvast beleg en wat groente (komkommer, tomaat etc.) voor de eerste dagen meenemen. En natuurlijk is daar altijd nog de supermarkt en ook in het buitenland valt daar gelukkig voldoende gezonds te krijgen.

Ontbijt

Zorg ervoor dat je goed hebt ontbeten. Je hebt deze energie tenslotte nodig op de piste.

Strikt koolhydraatarm (Fase 1+2A van het PS food & lifestyle  afslankprogramma)

Zorg voor voldoende PS food & lifestyle producten en eventueel magere kwark (platte kaas) voor de PS ontbijtgranen, muesli chocolade karamel of rode vruchten.

Vanaf fase 2B

  • Halfvolle kwark (platte kaas) (met eventueel 5 noten zoals amandelen, walnoten of paranoten). Lekker met een beetje zoetstof en kaneel die je van thuis hebt meegenomen;
  • Hüttenkäse (cottage cheese) (met eventueel cherrytomaatjes, komkommer en wat peper en zout);
  • Gekookte eitjes met rookvlees of kipfilet (en eventueel wat zure augurkjes);
  • Omelet (met eventueel 100 g kort geroerbakte spinazie en 50 g champignons);
  • Roerei (met eventueel wat in ringetjes gesneden olijven);
  • Gebakken ei (met eventueel een plak 20+ of 30+ kaas).

Tussendoor

De repen en koeken van PS food & lifestyle lenen zich perfect om mee te nemen in een van de zakken van je ski-of snowboard outfit. Als het tijd is voor jouw eetmoment tover jij zo iets lekkers tevoorschijn en geniet ervan terwijl je uitkijkt over dat prachtige sneeuwlandschap.

Lunch

Lunch op de piste?

  • Mager vlees en vleeswaren, zoals (Duitse) biefstuk, ongepaneerde schnitzel (mager varkensvlees), schweinerückensteak (mager varkenslapje) of hühnerbrust (kipfilet);
  • Vis, schaal- en schelpdieren, bijvoorbeeld een stuk witvis met groente of scampi’s;
  • Vul dit aan met rauwkost en (toegestane) groentes.

Lunch in de accommodatie?

Nog in de strikt koolhydraatarme fase (fase 1)? Neem je PS food & lifestyle producten mee, zoals het meerzaden bolletje, mediterraan broodje of sesam lijnzaadbrood en zorg dat je lekker beleg en voldoende groente/rauwkost hebt ingeslagen in de lokale supermarkt. Hét moment om even uit te rusten en bij te komen van de berg die je (keer op keer) hebt getrotseerd. Waarschijnlijk merk je nu je gaat zitten pas echt goed dat je honger hebt en is de verleiding groot om een lekkere schnitzel of curryworst te bestellen.

Je kunt dit voorkomen door je goed voor te bereiden. Zorg dus echt dat je goed hebt ontbeten en dat je tussendoor jouw PS food & lifestyle snack hebt gegeten. De hongerklap is er dan niet (of in ieder geval een stuk minder) en je bent dan veel beter in staat om een gezonde keuze te maken.

Diner

Wat is jouw bestemming? In ieder land is het eten natuurlijk weer net anders. We hebben de meeste populaire wintersportbestemmingen voor je uitgelicht om jou te helpen bij het maken van een gezonde keuze.

koolhydraatarm dieet wintersport

Koolhydraatarm skien

Ga je met de auto? Neem dan een grote bakplaat of gourmetstel mee. Koop mager vlees, groentes en salades en ga gezellig met zijn allen aan de grote eettafel zitten. Op deze manier eet je lekker, je kunt zelf de portie bepalen en het is nog hartstikke gezellig ook. Voor een sausje bij je vlees of vis kun je afwisselen met mayonaise en PS food & lifestyle  honing mosterddressing.

Toch koken? Verder is een stukje vis of mager vlees met groente of een salade natuurlijk altijd een goede keuze. Voor je gezin of het reisgezelschap kook je er dan gewoon extra rijst, pasta of aardappelen bij. Ook kun je natuurlijk altijd een van de heerlijke PS food & lifestyle recepten klaarmaken, zelfs voor het hele gezin of het reisgezelschap. Misschien heb je wel zin in een lekkere, warme maaltijdsoep? Je kunt deze en andere heerlijke en makkelijke recepten vinden op onze website.

Misschien lig je er na een dag flink skiën of snowboarden al lekker vroeg in. Maar heb je nog een eetmoment tegoed of is iedereen gezellig aan de hapjes? Zorg er dan voor dat je voor deze gevallen ook voldoende PS tussendoortjes hebt meegenomen. Misschien wel een hartige snack zoals chips of de barbecue snack, dan heb jij ook lekker iets te knabbelen bij het knisperende haardvuur.

Grote trek?

Ben jij een fanatiekeling en sta je voor dag en dauw al op de piste? Als je eventueel last krijgt van honger neem dan een extra PS product en/of een kopje bouillon. Denk ook aan de PS multivitamine en acidoslim. De acidoslim is ook handig als je eventueel kramp krijgt. Je kunt deze dan, verdeeld over de dag, 1 of 2 extra innemen.

Dranken

Drink water
Je bent actief bezig tijdens deze vakantie, dus zorg dat je voldoende water drinkt. Minimaal 2 liter per dag.

Koud?

koolhydraatarme wintersportDrink een lekker warm kopje thee (fase 1 groene, witte, zwarte of rooibos thee).

Zin in iets anders? Zorg dat je de PS warme drank chocolade meeneemt, dan kun je ook heerlijk meegenieten. Deze maak je extra lekker door een snufje kaneel toe te voegen. Niet meegenomen? Vanaf fase 2 kun je deze zelf maken een lepel cacaopoeder en vloeibare stevia door de melk te roeren. Even in de magnetron of pannetje en genieten maar!

Per ongeluk off-piste gegaan?

Heb je toch die curryworst met frietjes niet kunnen weerstaan of is er een avond toch wat wijn of bier in gegaan? Denk nu niet meteen dat alles verpest is en dat je er dan maar voor kiest om helemaal los te gaan. Dat is zonde, want 1 dagje de mist in gaan is natuurlijk heel jammer, maar dat betekent niet dat je alles tot nu toe voor niks hebt gedaan. Begin de volgende dag weer met frisse moed en pak het weer op. Print deze tips uit of save ze op je smartphone en lees ze op een zwak moment, of app je coach voor wat tips en bemoedigende woorden. Uiteindelijk zal je zo trots zijn op jezelf en zul je het resultaat zien bij het volgende weegmoment!

Heel veel plezier en succes en geniet van je welverdiende vakantie in de (hopelijk gevallen) sneeuw!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!