7 tips voor een koolhydraatarme barbecue

Het is zomer en de barbecue kan weer uit de schuur worden gehaald! Wat is er gezelliger dan op een warme zomeravond buiten eten? Gelukkig kun je ook heel lekker barbecueën tijdens het afvallen. Met de onderstaande tips kan ook jij genieten van een koolhydraatarme barbecue, waarbij gezelligheid en lekker eten voorop staan! (Lees in deze blog waarom koolhydraatarm en eiwitrijk eten noodzakelijk is om snel en gezond af te vallen.)

1. Stil vooraf je trek

Vaak duurt het even voordat een barbecue op de juiste temperatuur is. Ondertussen krijg je steeds meer trek in dat stukje stokbrood met kruidenboter. Klinkt dit je bekend in de oren? Neem dan voordat je gaat barbecueën alvast een PS tussendoortje dat de ergste trek stilt. Dan is het gemakkelijker om je in te houden tot het vlees klaar is. 

2. Maak zelf heerlijke sausjes

Kant-en-klare salades en sauzen bevatten vaak veel koolhydraten en vetten. Maak daarom je salades en sauzen zelf. Zo kun je ze lekker maken en passend binnen je koolhydraatarme dieet.

Je kunt zelf sausjes en dipjes maken op basis van magere kwark (0% vet), zoals deze knoflooksaus en frisse dille dipsaus.

3. Neem iets mee voor een koolhydraatarme barbecue

Ben je uitgenodigd voor een barbecue bij vrienden en bang dat er voor jou weinig koolhydraatarme gerechten tussen zitten? Neem dan je eigen salade mee! Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie. Mijn favoriet is deze heerlijke tomaten kruidensalsa.

Koolhydraatarme barbecue tips

4. Kies ook eens voor vis

Vis is zeer geschikt voor op de barbecue. Je kunt het grillen of er een pakketje van maken. Combineer jouw vis met verse kruiden en groenten en leg dit op een stuk aluminiumfolie. Vouw het pakketje dicht en leg deze op de barbecue. Kies voor vissoorten zoals tonijn, witvis, garnalen en zalm.

Een heerlijk visrecept is bijvoorbeeld zomerse zalm.

5. Groente op de barbecue

Groente op de barbecue, weer eens iets anders en erg lekker! Naast een lekkere salade, zijn gegrilde groenten ook lekker, voedzaam en bevatten zij weinig calorieën. Je kunt bijvoorbeeld champignon, ui, tomaat en courgette aan een takje rozemarijn rijgen en licht besprenkelen met olijfolie. Maar je kunt ook een lekker groentepakketje maken. Hiervoor maak je een pakketje van aluminiumfolie met groente en verse kruiden. Ook plakjes gegrilde aubergine zijn heerlijk op de barbecue. Wat dacht je van deze aubergine salade?

6. Ga voor mager vlees

Het vlees op een barbecue wordt op dezelfde manier bereid als grillen, dus daar is niets mis mee. Maar wat je op de barbecue legt is wel belangrijk. Kies bij voorkeur voor gevogelte en magere vleessoorten zoals biefstuk, varkenshaas, entrecôte, kipfilet en kalkoenfilet. Bewerkte producten zoals worst, hotdogs en hamburgers bevatten onnodig veel vet. Laat deze daarom liggen. Wil je toch graag een hamburger? Maak deze dan zelf van tartaar.

Tip! Marineer je vlees van te voren in diverse kruiden,  zodat het ook zonder saus een heerlijke smaakvolle maaltijd is.

7. Geef water een smaakje

Tijdens een barbecue ben je veel langer aan het eten dan normaal. Ongemerkt drink je ook de hele avond en gaat er de nodige alcohol doorheen. Beperk je tot één glas droge witte wijn en stap daarna over op water. Dan bespaar je jezelf die extra calorieën. Om het water wat meer smaak te geven kun je er wat blaadjes munt bij doen en/of wat stukjes komkommer en citroen. Je kunt zelf heel gemakkelijk de lekkerste koolhydraatarme dranken maken. Kun je hierbij wat inspiratie gebruiken? Download dan mijn gratis e-book. 

Nog meer heerlijke koolhydraatarme barbecue recepten vind je in het menu bij de categorie ‘recepten’.

Koolhydraatarme barbecue tips

 Ik ben erg benieuwd naar jouw aanvullende tips op deze blog. Je kunt deze delen met ons via het onderstaand reactieveldje.

Eet smakelijk en geniet van de gezelligheid!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!