5 tips om Koningsdag te overleven, zonder aan te komen

Wat staat er dit jaar bij jou op de planning op Koningsdag? Wordt het een vrijmarkt bezoeken met de kinderen? Een dagje borrelen met vrienden, een festival of gewoonweg lekker genieten van een vrije dag?

Wij geven je een aantal tips om deze Koningsdag te overleven, zonder aan te komen.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Plan vooraf wat je gaat eten en bedenk welke moeilijke momenten je mogelijk tegen kunt komen. Neem bijvoorbeeld een extra PS. Food & Lifestyle tussendoortje mee. De dag loopt vaak anders dan verwacht en op deze manier ben je ook op het onverwachte voorbereid.

2. Zorg voor extra beweging

Veel evenementen beginnen vaak rond de middag. Dit betekent dat je van te voren tijd hebt om een rondje te gaan joggen, wandelen of fietsen. Daarna lekker douchen en dan kun je helemaal fris en fruitig op pad.

Woon je redelijk dicht bij het event waar je naar toe gaat? Ga dan op de fiets of te voet naar de plaats van bestemming.

3. Eet ook koolhydraatarm tijdens Koningsdag

Lekker een dagje rondslenteren langs de vele kraampjes en Hollandse spelen. Prima voor de beweging, maar dit betekent ook vaak een dagje op pad waarbij het aanbod aan gezonde maaltijden niet al te groot is. Wat doe je? Op zulke dagen ben je vaak al snel aangewezen op een frietkar met een frietje of broodje kroket of een tentje met suikerspinnen en andere zoetwaren. Dit ruikt natuurlijk allemaal even lekker en om de paar meter staat de verleiding naar je te lonken. Zorg er in ieder geval voor dat je van te voren een goede eiwitrijke maaltijd hebt gegeten. Je hebt dan minder honger en het is daardoor makkelijker om alle verleidingen te weerstaan.

Als je bezig bent met ons afslankprogramma kun je het beste je repen of andere tussendoortjes van PS. meenemen, zo kun je toch iets eten als de rest een frietje aan het verorberen is. Of bereid je extra goed voor door een PS. wrap, meerzadenbolletje of een andere favoriet te beleggen en wat snackgroentes mee te nemen.

Mocht je lekker gaan lunchen op het terras, kies dan voor een salade met vis of kip. Ook kun je gaan voor een biefstukje of ander stukje vlees of vis met groentes, natuurlijk zonder frietjes. Als er geen terrasje in de buurt is en je hebt alleen de keuze van een frietkar, neem dan een gehaktbal, gehaktstaaf of frikadel zonder broodje en laat friet en brood achterwege. Als je niet zonder saus kunt kies dan mosterd, mayonaise of knoflooksaus, géén ketchup, curry of andere rode saus. Deze bevatten namelijk erg veel suikers. Als er een viskar staat kun je ook een lekker harinkje eten.

Meer tips over koolhydraatarme keuzes bij de snackbar vind je in mijn blog: Wat zijn koolhydraatarme snacks bij de snackbar?

Neem als je op gewicht bent wat noten mee in je tas, die zijn ook handig om als tussendoortje te snacken. 

4. Kies verstandig met alcohol

Bij Koningsdag hoort vaak een drankje. Als je wilt afvallen dan zijn alcoholische drankjes helaas geen goede keuze. Alcohol is namelijk een gifstof voor ons lichaam. Om het gif zo snel mogelijk uit je lichaam te krijgen, gaat je lever hard aan het werk. De vetverbranding wordt dan even op een laag pitje gezet. Daarnaast verlaagt alcohol je bloedsuikerspiegel: je krijgt dus honger. Na het uitgaan is het niet voor niets zo druk bij de snackbar en de kebabzaak…

Ook zorgt alcohol ervoor dat je de controle een beetje los laat. Dat kan fijn zijn, maar niet als je aan het lijnen bent. Want dan wordt het moeilijker om verleidingen, zoals nog een drankje of lekkere hapjes, te weerstaan.

Mijn advies is daarom om alcohol tijdens het afvallen zo veel mogelijk te laten staan. Kies je er toch een keer voor om alcohol te drinken, kies dan bij voorkeur voor koolhydraatarme drankjes zoals droge witte wijn, prosecco of een skinny bitch. Dit scheelt een enorme hoeveelheid suiker en dat voorkomt extra vetopslag.

Meer tips over alcohol en afvallen vind je in mijn blog: Welke alcoholische drankjes kun je het beste kiezen tijdens het afvallen?

5. Ga niet meteen de volgende dag op de weegschaal staan

Vaak houd je meer vocht vast, vooral als je meer koolhydraten en/of zout hebt gegeten. Hierdoor kan het lijken dat je aangekomen bent, terwijl dit niet het geval is. En dit kan enorm demotiverend zijn. Maak jezelf daarom niet gek en ga een paar dagen later pas op de weegschaal staan.

Benieuwd of het PS. Food & Lifestyle afslankprogramma ook wat voor jou is?

Hier vertel ik je meer over ons afslankprogramma en vertel ik je ook hoe wij je hiermee kunnen helpen om weer lekker in je vel te zitten.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Call Now ButtonBel ons nu!