5 Tips om je buikvet te verbranden

Zou jij graag afvallen en dan het liefst op je buik? En merk je dat dat nou juist de moeilijkste plek is om die extra kilo’s eraf te krijgen? In deze blog leg ik je uit welke soorten buikvet er zijn, hoe het ontstaat en hoe je er vanaf komt.

Twee soorten buikvet

Je lichaam kent twee soorten buikvet, namelijk onderhuids buikvet en visceraal vet.

Onderhuids buikvet is het vet dat, zoals de naam al aangeeft, onder je huid zit. Je kunt dit vastpakken en het voelt zacht aan. Een voorbeeld hiervan zijn de welbekende Love handles.
Visceraal vet is het vet rondom je organen. Dit vet dient als bescherming voor impact van buitenaf. Te veel van dit visceraal vet is nadelig voor de gezondheid, omdat het de kans op hart- en vaatziekten en diabetes verhoogt.

Daarnaast wordt te veel van beiden soorten buikvet vaak gezien als ontsierend.

Oorzaken van te veel buikvet

Wanneer we meer calorieën binnen krijgen dan dat ons lichaam verbruikt wordt dit overschot aan energie opgeslagen in de reserves van ons lichaam. Een van die opslagplaatsen is het vetweefsel.

Daarnaast spelen hormonen een rol bij het ontstaan van buikvet. Testosteron bijvoorbeeld. Het mannelijk hormoon maakt dat vet sneller wordt opgeslagen op de buik. Daarom zien we vaak ‘het bierbuikje’ bij mannen. Maar na de menopauze dalen bij vrouwen de vrouwelijke hormonen en krijgt testosteron de overhand, en zien we dus ook na de menopauze bij vrouwen een buikje ontstaan.

Het stresshormoon cortisol is ook een hormoon dat opslag van buikvet stimuleert.

Tot slot is het hormoon insuline een belangrijke factor bij de opslag van buikvet. Insuline is het hormoon dat suiker (glucose) uit de bloedbaan opneemt. Wanneer je veel koolhydraten (suikers en zetmeel) eet maakt je lichaam ook veel insuline aan om glucose op te nemen. Maar als je lichaam alsmaar insuline blijft aanmaken omdat er steeds toevoer van koolhydraten komt worden je cellen ongevoelig voor insuline (insulineresistent). Hierdoor kan glucose niet meer goed worden opgenomen in de cellen en stijgt je bloedsuikerspiegel. Hoe meer insuline er aanwezig is in je bloed hoe minder vetverbranding er plaatsvindt. Dit zorgt ervoor dat afvallen veel moeilijker wordt en je meer buikvet opslaat.

Niet alleen door het eten van te veel vetten word je te zwaar, maar ook door het eten van te veel  koolhydraten (suikers en zetmeel).

Tips om van je buikvet af te komen

Nu je weet wat buikvet is en hoe het ontstaat wil je natuurlijk weten hoe je er vanaf kunt komen. Daarom geef ik je hieronder een aantal tips om buikvet te verliezen.

1.      Beweeg meer

We zitten gemiddeld genomen te veel uren op een dag en dat is niet goed voor ons lichaam. Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd. Beweging zorgt ervoor dat je extra calorieën verbrandt of dit nu is door te fietsen, wandelen of stofzuigen dat maakt niet uit. Al zou een HIIT training het meest effectief zijn bij het verbranden van vet. Hierbij combineer je cardio en krachttraining in een korte workout.

Het doen van buikspieroefeningen heeft overigens geen effect op het verlies van je buikvet.

2.      Reduceer stress

Zoals eerder besproken is het stresshormoon cortisol een boosdoener als het gaat om de opslag van buikvet. Om ervoor te zorgen dat je cortisol daalt is het van belang dat je aan de slag gaat met dat wat jou stress geeft. Je kunt hierbij denken aan het doen van ontspanningsoefeningen of wat vaker ‘nee’ zeggen. Wanneer de oorzaak van je stress afneemt zal ook het cortisol dalen. Wil je meer weten over stress en voeding? Lees dan de blog over afvallen en stress.

3.      Slaap 8 uur per nacht

Slaap is onwijs belangrijk voor je lichaam. Wanneer je slaapt worden er processen in gang gezet om te zorgen voor herstel. Gemiddeld genomen heb je zo’n 8 uur slaap per nacht nodig van kwalitatief goede slaap. Onvoldoende slaap kan de hormoonbalans verstoren wat de opslag van buikvet kan bevorderen. Tevens zorgt een licht chronisch slaaptekort voor meer hongergevoel, waardoor je meer gaat eten en moeilijker afvalt. Wil je meer weten over slaap en afvallen? Lees dan mijn blog over slaap.

4.      Beperk je alcohol inname

Ja, we weten het natuurlijk allemaal al, maar alcohol is niet goed voor ons lichaam. Het bevat behoorlijk wat extra calorieën (7 kcal per gram alcohol) wat we ongemerkt wegdrinken. Daarnaast wil ons lichaam van die alcohol af en gooit de rem op de vetverbranding om eerst de alcohol af te breken. Het volgende feestje toch maar een spa rood dan?

5.      Volg een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een voedingspatroon waarbij je suikers en zetmeel flink beperkt. Door deze lage inname van koolhydraten schakelt je lichaam na 2-3 dagen over  naar de volledige vetverbranding (ketose). Hierdoor raak je vetmassa en dus ook je buikvet kwijt!

Tevens blijft door de geringe inname aan koolhydraten je bloedsuiker laag wat ook je insuline laag houdt. Gunstig, want zoals je al had gelezen is veel aanmaak van insuline (insulineresistentie) nadelig voor je buikvet.

Wil jij hulp bij het afvallen? Wij kunnen je helpen!
Neem contact op voor een vrijblijvend intakegesprek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!