Afvallen tijdens de overgang

4 tips om af te vallen tijdens de overgang

Een van de vragen die ons als diëtisten het meest gesteld wordt is; ‘’Ik ben in de overgang en merk dat het veel moeilijker is om af te vallen en op gewicht te blijven. Kunnen jullie mij helpen, zodat ik eindelijk van dat vervelende buikje afkom?’’

Gelukkig hebben we goed nieuws! Ook tijdens de overgang is het mogelijk om af te vallen en weer lekker in je vel te zitten. Er zijn wel een aantal dingen waar je tijdens de overgang rekening mee moet houden. Daarom vertellen we je in deze blog wat er verandert in je lichaam en hoe je ervoor zorgt dat je afvalt en weer lekker in je vel komt te zitten.

Waarom kom ik, vooral op mijn buik, aan?

De overgang is de periode voor je laatste menstruatie (de menopauze). Tijdens de overgang, veranderen er behoorlijk wat dingen in je lichaam waaronder je hormoonhuishouding.

Zo wijst onderzoek uit dat de afname van oestrogeen tijdens de overgang een toename van hongergevoel veroorzaakt. Dit komt omdat het hongerhormoon ghreline toeneemt, terwijl het verzadigingshormoon leptine afneemt. De kans dat je, ongemerkt, aankomt is hierdoor groter.

Als vrouw beschikken we ook over het hormoon testosteron (ook wel mannelijk hormoon).
Tijdens de overgang daalt ook je testosteronspiegel, maar minder hard dan je oestrogeenspiegel hierdoor krijg je relatief gezien meer testosteron. Dit resulteert bij vrouwen in een vetopslag op de buik en het wegvallen van de taille.

Door de afname van spiermassa vertraagt je stofwisseling. Hierdoor heb je minder calorieën nodig dan met een grotere spiermassa. Echter, de meeste vrouwen blijven wel hetzelfde eten als voor de overgang. Hierdoor krijg je een disbalans in je calorie intake – en verbruik waardoor je aankomt.

Vrouw in overgang

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

De regels zijn veranderd, waar je vroeger misschien een weekje leefde op een sapkuurtje en weer terug op gewicht was geldt dit principe nu helaas niet meer. Je lichaam verandert en veert niet meer zo snel mee.

4 tips om af te vallen tijdens de overgang

Eenzelfde strategie toepassen als je eerder hebt gedaan biedt dus helaas niet meer dezelfde uitkomst. Is dat erg? Nee, want je kunt wel iets anders doen om toch wat af te vallen tijdens de overgang. De volgende 4 tips gaan je hierbij zeker helpen.

1. Houd bij wat je eet

Doordat je verbranding is afgenomen moet je minder calorieën eten dan voorheen tijdens het afvallen. Het gemiddelde van 2000 kcal per dag is voor veel vrouwen na de overgang gewoonweg te veel. Voor de ene vrouw is 1800 kcal per dag goed en voor de ander 1200 kcal. Maar let op: de ene calorie is de andere niet. Ook de balans tussen de verschillende voedingstoffen is belangrijk. Laat je daarom goed informeren door een gediplomeerd diëtist. Daarnaast eten we vaak meer calorieën dan we denken. Door regelmatig te noteren wat je eet voorkom je dat er kleine dingen insluipen die het behalen van je doel in de weg staan. Daarnaast eet je automatisch minder wanneer je moet noteren wat je eet, omdat je dan bewuster met je eetpatroon bezig bent.

2. Train vaker met gewichten

Zoals je hebt gelezen neemt je spiermassa af en wordt je stofwisseling trager. Maar je kunt je spiermassa wel stimuleren door beweging!

Voor spieren geldt: use it or lose it! Het advies is daarom een half uur per dag intensief te bewegen en aan krachttraining te doen. Met alleen cardiotraining (wandelen, fietsen en crosstrainen) train je vooral je conditie en bouw je helaas geen spiermassa op. Zet daarom je schroom opzij en pak er een paar gewichtjes bij.

3. En mijn wijntje dan?

Na de overgang is het voor ons lichaam lastiger alcohol af te breken. Dit komt o.a. door de vertraagde verbranding, afname van spiermassa en afname van vocht in je lichaam. Je lichaam doet er dus langer over om een glas alcohol af te breken dan vroeger. De tijd dat je lichaam hiermee bezig is, staat je vetverbranding on-hold.

Laat dat wijntje dat wijntje daarom wat vaker staan voor een beter resultaat of leng het aan met spa rood of ijs.

Meer tips over alcohol en afvallen vind je in onze blog ‘Welke alcoholische drankjes kun je het beste drinken tijdens het afvallen’.

4. Vermijd teveel koolhydraten

Koolhydraten (suikers en zetmeel) zijn de eerste energiebron voor je lichaam. Zolang je te veel koolhydraten eet, zal je lichaam heel weinig vet verbranden. 

Koolhydraten verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel, waarna het hormoon insuline afgegeven wordt om je bloedsuikerspiegel te verlagen. En juist insuline stimuleert de opslag van vet in je lichaam.

Door koolhydraatarm te eten wordt je lichaam gedwongen om de vetreserves aan te spreken om zo aan de benodigde energie te komen.

Het is daarbij wel belangrijk om tegelijkertijd voldoende eiwitten binnen te krijgen met je voeding, anders gaat je lichaam naast vetten ook spiereiwitten afbreken. En deze zijn nou juist zo belangrijk om een goede stofwisseling te behouden.

Wil je meer weten over koolhydraatarm afvallen? Lees dan ook onze blog ‘De voordelen van een koolhydraatarm dieet’.

voordelen koolhydraatarm dieet

Is afvallen tijdens de overgang een fantasie die je niet waar kunt maken?

Nee, zeker niet! Je kunt het afvallen en op gewicht blijven  veel gemakkelijker maken door je veranderende lichaam te leren begrijpen en je aan te passen aan de nieuwe omstandigheden.

Ook Marion en Pascale vielen af ondanks de overgang. Lees hier hun verhalen.

Marion (-18 kg): Het was voor mij een eyeopener dat ik ondanks de overgang wél kilo kan verliezen, geweldig!

Ervaring Super Shape marion

Pascale (-11 kg): Ik had niet verwacht dat ik na mijn 50ste zo gemakkelijk zou kunnen afvallen.

Ervaring Super Shape Pascale

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now ButtonBel ons nu!